11th מרץ2012

משחקים בחינוך – מי רוצה להיות מיליונר?

by יעל חקשוריאן

מחפשים דרך מעניינת ויצירתית לחזור עם התלמידים על החומר? ניסיתם משחק? אם לא אז הפוסט הזה בשבילכם.

את המשחק מי רוצה להיות מליונר כולם מכירים, נכון? את המבנה של מבחן אמריקאי גם כולם מכירים. אז למה לא לחבר בין השניים? במקום שאלות במבחן – שאלות במשחק מי רוצה להיות מליונר.

איך יוצרים משחק מי רוצה להיות מליונר?

יש תבניות/מצגות מוכנות למשחק, אבל אני יצרתי אותו ב- Game Maker.
כמובן אפשר לעשות את המשחק גם עבור נושאים או קהל אחר, בעבר השתמשתי במשחק זה עבור מצגת למנהלים. כך במקום להציג להם בשקפים את כל המידע מוכן, הצגתי להם אותו כמשחק ובדקתי איתם מה הם יודעים על הנושא שהוצג.

שאלות ותשובות

הכינו שאלות בנושא המוצג, ו- 4 תשובות אפשריות לכל שאלה. אין לכם 4 תשובות? לא נורא, תמיד אפשר להשתמש בתשובות: אף תשובה לא נכונה, כל התשובות נכונות, או תשובות ב ו-ג נכונות…

כל השאלות במשחק הזה מבוססות על החומר שנלמד במסגרת שעורי משחקולוגיה – עיצוב ופיתוח משחקי מחשב בחט"ב דורות בראשל"צ.

שאלה לדוגמה:

מי רוצה להיות מיליונר - שאלה לדוגמא

חוקי המשחק

לא תמיד אפשר לשחק לפי חוקי המשחק כמו בטלוויזיה, במיוחד אם אין לכם אפשרות לבדוק את הקהל, או להתקשר עם חבר טלפוני. אבל כמעט תמיד אפשר להכין מראש 2 תשובות עבור 50:50. שימו לב, שאתם מוודאים שתמיד תישאר בין ה-2 אחת מהתשובות הנכונות…
תוכלו לקבוע כללים אחרים לגמרי, אני שיניתי את כללי המשחק כדי להתאים אותם למגבלות של שיעור בכיתה והרי הם בקצרה:

קבוצות המשחק: אדומים נגד כחולים, כל קבוצה תבחר: נציג + מתווך.
הנציג יושב כאשר גבו מופנה לכיוון הקבוצה

הגרלת קבוצה מתחילה תתבצע ע"י הטלת קובייה וירטואלית. הקבוצה שהגרילה מספר גבוה יותר – תתחיל ראשונה.

כל נציג בתורו מקבל שאלה וצריך לענות עליה תוך דקה אחת. אם תוך דקה אחת הנציג לא ענה על השאלה, השאלה עוברת לנציג הקבוצה השנייה.

המתווך בלבד מעביר מידע בין הקבוצה לנציג. למתווך מותר לומר לנציג רק אחת מ-4 אותיות (א, ב, ג, ד) המייצגות את התשובה הנכונה לדעתם.

הקבוצה יכולה להיעזר בכל חומר. לנציג אסור להשתמש בשום חומר למעט מספר התשובה שהועברה ע"י המתווך

הקבוצה שבסוף המשחק צברה הכי הרבה נקודות היא הקבוצה המנצחת.

מרגע הצגת השאלה הקבוצה מקבלת דקה אחת להשיב על השאלה, הקבוצה תעביר את התשובה למתווך והמתווך לנציג.

אם התשובה נכונה – הקבוצה מקבלת נקודה. אם הנציג ענה תשובה שונה מהחלטת הקבוצה והתשובה שגויה הקבוצה לא תקבל נקודה ולקבוצה יש אפשרות להחליף בין הנציג למתווך (אין אפשרות להחליף בין יתר חברי הקבוצה)

עזרה 50:50 – לכל נציג יש פעם אחת אפשרות להשתמש בעזרה מסוג זה.
אם הנציג הוחלף, הנציג החדש מקבל גם הוא עזרה אחת מסוג 50:50

פסילות

כל פנייה ישירה בין הנציג לקבוצה ללא מתווך = פסילה
כל תשובה שתישמע ע"י אחד מחברי הקבוצות = פסילה לקבוצה שלו
כל העברת מידע, למעט האותיות א, ב, ג, ד בין המתווך לנציג = פסילה

קבוצה שצברה 3 פסילות – מאבדת תור בסבב השאלות (כלומר הקבוצה השנייה תקבל שתי שאלות רצופות.

משתתפים

טוב, זה תלוי כמובן בקהל היעד. במקרה שלי הכנתי את המשחק לתלמידים שלי בכיתה, ולכן חלקתי אותם ל-2 קבוצות ששיחקו אחת מול השנייה. כל פעם הוצגה שאלה לקבוצה אחרת.

 חומר עזר

אני הגדרתי שמותר להשתמש בכל חומר עזר במהלך המשחק,  באתר זה, בתכנת Game Maker ובאינטרנט. המטרה של שימוש בכל חומר עזר היא בעצם החזרה על החומר הנלמד. דבר אחד מעניין שלא חשבתי עליו, זה השימוש בצ'אט של פייסבוק. כל קבוצה ניהלה את ההתייעצות לגבי התשובה הנכונה בצ'אט וכך למעשה שמרו על הכלל של דיון שקט ואני השגתי משחק מהנה מבלי לגרום לרעש ובלאגן בכיתה.

מי ניצח?

קבוצת הכחולים. אבל מה זה משנה? העיקר שכולם נהנו ויודעים את התשובה לשאלה 8 – Left Realese מגדיר מה קורה בשחרור הלחצן השמאלי בעכבר.

המשחק להורדה

רוצים לראות את כל המשחק ב- Game Maker? הורידו אותו מכאן. (גודל הקובץ 4.85 MB)

כדי לעבור למסך השאלות לחצו בכל מקום במסך הראשון.

כדי לעבור בין השאלות לחצו על הספרות במקלדת (מאחד עד 0 לשאלות 1-10) ועל אותיות qwerty (לשאלות  11-16) , רק לפי סדר זה, לא ניתן לדלג.

כדי להשתמש בעזרה 50:50 לחצו על F12.

כדי להתחיל את המשחק מההתחלה לחצו על F11.

אהבתם את הפוסט? אל תשכחו לעשות לייק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>